Sier farvel til Andy Dalys bisarre anmeldelse

Kultserien Comedy Central begynner sin siste sesong, som er like mørkt tilfredsstillende som alltid.

Comedy Central

I en epoke med topp-TV som utvider historiefortellingshorisonten utover formelen, og oversvømmer mediet med karakterer som tradisjonelt ikke er sympatiske, Andy Dalys Anmeldelse skiller seg ut. Det er mange mangelfulle mannlige hovedpersoner på den lille skjermen, tross alt, til det punktet at det har blitt kjedelig å se dem alle oppføre seg dårlig på de forskjellige kabelprogrammene deres. Men Forrest MacNeil, stjernen i Anmeldelse , gjør mer enn å oppføre seg dårlig - han er et monster. Og selv om Comedy Central-serien har hatt det gøy med å hinte om hans dypere problemer gjennom løpet, virker den klar til å avsi sin endelige dom over ham i sin tredje og siste sesong, som begynner på torsdag.

Anbefalt lesing

Anmeldelse med Forrest MacNeil , reality-showet-i-en-showet som driver dette demente stykket av ekstrem cringe-komedie, ser Forrest (spilt av Daly) ta på seg ulike livserfaringer som foreslått av seerpublikummet, og gi sin mening om dem. Blant de mer lunefulle aktivitetene (å spise for mange pannekaker eller adlyde alt en Magic 8 Ball fortalte ham om å gjøre), har Forrest også skilt seg fra sin kone, tatt forskjellige rusmidler, tilbrakt måneder fortapt på sjøen og drept en mann, alt i den maniske jakten å gi anmeldelsene hans det autentiske stoffet han mener de trenger. Og selv om han etterlater seg et spor av ødeleggelse i kjølvannet, har Forrest ellers forblitt en kjærlig, kjedelig, mellomamerikansk kjerring – en perfekt skurk som gjemmer seg i usynlig syn.

Anmeldelse har alltid hatt en følelse av Forrests skumle side, og har vristet store latter (og overraskende gripende drama) fra de ekstreme lengdene verten vil gå til for jobben sin. Men det har også slitt med å holde ham fullt ut ansvarlig, siden en del av kjernepremisset er at Forrest har sitt eget TV-program og ikke kan endre måten han er på før han er kvitt det. Det er derfor denne siste sesongen – laget med visshet om at det ville være Forrests store finale – føles litt mer elektriserende. Det er en opptur på vei, og den dramatiske spenningen kommer fra hvorvidt Forrest innser at han fortjener det.

At seerne i det hele tatt burde bry seg om hva Forrest mener er en ære til Daly og hans medskapere Jeffrey Blitz og Charlie Siskel, som har laget en komediefigur gjennom tidene. Han har egoet til Kontoret Michael Scott, og like lite faktisk intelligens, men han mangler også den nødvendige empatien som gjorde Michael til en levedyktig karakter i mange år på en nettverkssitcom. Forrest er mer et merkelig sideshow som du ikke helt klarer å ta øynene fra – en mann drevet av en så uforklarlig lidenskap, og utsatt for imponerende grusomme bragder av misantropi, alt i vitenskapens navn. Det er ingen måte at karakteren kunne ha vart i hundrevis av episoder, men at Daly og selskapet fikk mer enn 20 av Comedy Central for en så mørk serie er en prestasjon.

Forrest forstår aldri helt at han gjør noe galt, selv når ekskonen hans skriker i ansiktet hans om hvordan han ødela livet hennes, eller kollegene hans sukker og kryper av hans krevende krav. Men som Anmeldelse har gått videre, har det vært nøye med å sørge for at alt som Forrest bryter forblir ødelagt. Når sesong tre åpner, sitter produsenten hans Grant (James Urbaniak) i rullestol, lam etter at Forrest trodde han var i hjertet av en imaginær konspirasjon og angrep ham (alt i en anmeldelses navn). Forrest er selv tiltalt for drap, etter å ha skutt en mann og drept i fjor på befaling fra en seer.

Uansett hvilket fiktivt nettverk som sendes, vil dette programmet åpenbart at Forrest skal endre måten han på, denne gangen tilbyr han ubegrensede veto mot alle forslag fra publikum (som velges tilfeldig av en datamaskin). Men Forrest proklamerer umiddelbart at han vil ignorere disse vetoene, siden de ikke er i ånden til hans store eksperiment. I torsdagens premiere ser et av segmentene ham bytte plass med sin assistent A.J. Gibbs (Megan Stevenson), en konstant fornuftsstemme som han vanligvis ignorerer.

Det er fristende å se Anmeldelse deretter fremgang som et mye mer normalt show om å leke med morsomme livserfaringer. A.J. mangler Forrests vanvittige driv, og nekter derfor å sette helsen hennes eller familiens lykke på spill i navnet til et TV-segment. Daly vil at betrakteren skal vite at psykosen av Anmeldelse er ikke med i programmet, men i den spesielle programlederen – at seerne har vært medskyldige i en manns nedstigning til galskap, ikke et reality-TV-program som har gått galt. Som med hver sesong av Anmeldelse , ting eskalerer raskt, men denne gangen er det en følelse av at det går i retninger langt utenfor point of no return.

Anmeldelse har aldri vært et show med bred appell, men det er ikke bare en enkel øvelse i cringe humor heller. Dalys tett sårede opptreden er så pitch-perfekt, og verden rundt ham så omhyggelig utformet, at showet fungerer nesten like godt som et drama som det gjør som en komedie. De siste episodene er spesielt lastet med gripende vendinger. Forrest kan være et virkelig forferdelig menneske, men i løpet av sine tre år på TV har han vært en av de mest fascinerende karakterene å se. Det vil være godt å se ham få en skikkelig utvisning, bare belønninger og alt.